چالش‌های صنعت استریمینگ (سامانه‌ی نمایش ویدیویی)

هزینه: بزرگترین چالش خدمات پخش ویدیویی که می‌تواند یک مزیت هم باشد

سامانه‌ی نمایش ویدیویی (OTT) – سرویس میزبانی ویدیو (OTT Platforms)

این مقاله برطبق تجربیات مدیر‌عامل و یکی از بنیانگذاران بیتمووین (Bitmovin)، شرکتی که راه‌حل‌های ابری (Cloud-Based Solutions) را برای نرم‌افزارها و سامانه‌های نمایش ویدیویی (OTT) شرکت‌های رسانه‌ای پیشرو در سراسر جهان ارائه می‌دهد، نوشته شده است.

اگر اهمیت پخش زنده‌ی (Streaming) / استریمینگ ویدیو از زمان شکل‌گیری‌اش تا کنون رو به فزونی بوده باشد، سال 2020 م / 1399 ش را می‌توان سالی حیاتی در این حوزه دانست. در حال حاضر، کل صنایع به این فن‌آوری تکیه می‌کنند تا در بحبوحه‌ی یک بیماری همه‌گیر که گردهمایی‌های حضوری را مشکل‌ساز کرده است، همچنان در بازار باقی بمانند. بدیهی است که این امر به شدت بر صنعت سرگرمی تأثیر گذاشته است، اما این تأثیر تنها به صنعت سرگرمی محدود نمی‌شود و بر آموزش، ارتباطات تجاری و سایر صنایعی که اکنون از ارتباطات حضوری به ارتباطات عمدتاً آنلاین تغییر کرده‌اند نیز مؤثر بوده است.

سامانه‌ی نمایش ویدیویی – پلتفرم پخش زنده (Streaming Platforms)

رقابت قوی همیشه ستون اصلی بازار آزاد محسوب می‌شود. بنابراین، فرآهم آوردن محیطی که تازه‌واردان در آن تشویق شده و به شرکت‌های کوچک‌تر اجازه داده شود تا با نقش‌آفرینان شناخته‌شده‌ی بازار وارد رقابت شوند برای صنعت پخش ویدیو حیاتی است. با این حال، پخش زنده‌ی ویدیو می‌تواند حوزه‌ای پرچالش و سخت برای چنین شرکت‌هایی باشد. اما چگونه نوآوران جدید می‌توانند وارد میدان شوند و در زمین این بازی به طور برابر و عادلانه‌تر مشارکت کنند؟ برای پاسخ به این سؤال و سؤالات مشابه، باید نگاهی دقیق‌تر به چالش‌های معمول شرکت‌های پخش زنده‌ی رسانه‌ای بیندازیم.

سامانه‌ی نمایش ویدیویی – سامانه‌ی نمایش فیلم – پخش زنده‌ی فیلم (Streaming Movie)

صدور مجوز برای محتوا یک چالش بزرگ است، اما لزوما بزرگترین چالش نیست.

عموماً افراد فعال در تجارت رسانه‌ای از هزینه‌ی هنگفتی که سرویس‌های استریمینگ (Streaming Services) برای ایجاد محتوا یا کسب مجوز برای محتوا، برنامه‌ها و پلتفرم‌های خود متحمل می‌شوند، آگاه هستند. از زمانی که وارد این صنعت شدم، می‌توانم بگویم که اکثر سازمان‌ها با این نظر موافق هستند که صرف هزینه‌ برای چنین محتوایی به منظور جذب و حفظ بینندگان ضروری است. به هر حال، نتفلیکس (Netflix) به یک نام آشنا تبدیل نمی‌شد و مطمئناً عبارت «تماشا کردن زیاد» را ابداع نمی‌کرد – اگر از کیفیت کاری بالایی برخوردار نبود و برنامه‌های عالی ارائه نمی‌داد.

سامانه‌ی نمایش ویدیویی – لایو استریمینگ / لایو استریم – ویدیو استریمینگ

در اواخر سال 2020، شرکت من تحقیقی در این زمینه انجام داد و این سؤال را برای 800 نفر در اکوسیستم سرویس پخش ویدیو مطرح کرد: بزرگترین چالش‌هایی که در زمینه‌ی فن‌آوری ویدیویی با آن مواجه هستید، چیست؟

پاسخ آن‌ها این بود: کنترل هزینه‌ها.

از دیدن عبارت «کنترل هزینه» در صدر جدول نگرانی‌ها شگفت‌زده شدیم. به عنوان مثال، وقتی یک سال قبل همین مطالعه را انجام دادیم، کاربران به طور قابل‌پیش‌بینی‌تری از توانایی مقابله با فن‌‌آوری پیچیده‌ای مانند «تأخیر کم در پخش زنده (Live Low Latency)» سخن گفتند. اما امسال، بیش از 51٪ از پاسخ‌دهندگان گفتند که کنترل هزینه برای چیزهایی مانند پهنای باند و فضای ذخیره‌سازی بزرگترین چالش آن‌هاست.

چه مواردی در صنعت پخش ویدیو، بیشترین میزان صرف هزینه را به خود اختصاص می‌دهند؟

هزینه‌های بی‌شماری برای اجرای یک سرویس پخش زنده وجود دارد، اما بزرگترین عوامل پشت صحنه عبارتند از:

سامانه‌ی نمایش ویدیویی – سرویس کلود – پلتفرم ابری صوت و تصویر (VOD / IPTV)

• هاست ابری (Cloud-Hosting): گرچه میزبانی ابری، شرکت‌ها را از تحمل بار سنگین نگهداری زیرساخت‌های خود در امان می‌‌دارد، اما لزوماً ارزان نیست. علاوه بر این، شرکت‌ها ممکن است در انتخاب پیکربندی سرور خود نیاز به برآورد بیش از حد تقاضای خود داشته باشند تا از این طریق، با جهش‌های احتمالی پیش‌بینی‌نشده در تعداد بینندگان برنامه‌های خاص مقابله کنند.

سامانه‌ی نمایش ویدیویی – پلتفرم ویدیو – Streaming TV

• تحویل محتوا: به طور مشابه، شرکت‌های پخش زنده با بینندگان پراکنده در مناطق بزرگ و متعدد جغرافیایی باید برای به حداقل رساندن تأخیر و حفظ کیفیت تجربه، روی راه‌حل‌های شبکه‌ی تحویل محتوا (CDN: content delivery network) سرمایه‌گذاری زیادی کنند.

سامانه‌ی نمایش ویدیویی – OTT TV

• حفاظت از محتوا: علاوه بر هزینه‌هایی که ممکن است تأمین‌کننده برای گرفتن مجوز محتوای ویدیویی خود پرداخت کند، باید برای ممانعت از سرقت آن، روی راه‌حل مدیریت حقوق دیجیتال (DRM: Digital Rights Management) نیز سرمایه‌گذاری کند.

سامانه‌ی نمایش ویدیویی – بازار رقابتی پخش زنده‌ی ویدیو

کنترل هزینه‌ها می‌تواند درها را به روی بازار رقابتی پخش زنده‌ی ویدیو باز کند.

امسال، تعداد بی‌شماری از سرویس‌های جدید پخش زنده‌ی ویدیو در سراسر جهان راه‌اندازی شدند و  رسانه‌ها در مورد اینکه کدام شرکت‌ها برنده‌ی جنگ‌های استریمی خواهند شد، دست به حدس و گمان می‌زنند. به نظر من، آن‌هایی که می‌توانند به بهترین نحو بین هزینه، کیفیت و نوآوری تعادل برقرار ‌کنند، برندگان اصلی و بلندمدت این جنگ هستند. محتوای خوب را انتخاب کنید، یک تجربه‌ی نوآورانه به مشتری ارائه دهید و مراقب هزینه‌های عملیاتی خود باشید. پیروی از این دستورالعمل، موفقیت در این صنعت را به دنبال خواهد داشت.

سامانه‌ی نمایش ویدیویی – خدمات استریمینگ

در پایان، این واقعیت که بزرگترین چالش، کنترل هزینه‌های مربوط به حفظ یک سرویس پخش زنده است، خود می‌تواند به روزنه‌ی امیدی در وقت دشواری بدل شود: این چیزی است که شرکت‌ها تا حد قابل‌توجهی بر آن کنترل دارند. داشتن توجه دقیق به عملیات پشتیبان / خادم (Back-End Operations) مانند تخمین هزینه‌ی نرخ بیت (Bitrate) از طریق تجزیه‌و‌تحلیل داده‌های گرانولی / دانه‌ای (Granular Data)، افزایش دسترسی دستگاه، با پشتیبانی از پیاده‌سازی کدک‌های متعدد و مقرون‌به‌صرفه (مانند: HEVC و VP9) و اجرای جریان‌های کاری ابری (Cloud-Based Workflows) مقیاس‌پذیر، که اغلب کارآمدتر از راه‌حل‌های سخت‌افزاری قدیمی هستند.

لینک کوتاه این مطلب: https://muvi.ir/mv136

1 thoughts on “چالش‌های صنعت استریمینگ (سامانه‌ی نمایش ویدیویی)

  1. هومن میگوید:

    مثل بقیه صنایع، صنعت استریمینگ هم هر روز رقابتی تر و پرچالش تر می شه به خصوص در دنیای امروز که این صنعت به سرعت در حال رشده.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *