گزارشی پیرامون OTT و بازار ویدیوی ترکیه

ترکیه در سه سال گذشته شاهد رشد قابل‌توجهی در بازار ویدیوهای درخواستی اشتراکی (SVOD: Subscription Video On Demand) بوده است و از آنجا که ضریب نفوذ در خانوارها (Household Penetration) و میزان استقبال آن‌ها از این سرویس در سال 2020 به 15٪ رسید، پتانسیل آن همچنان از نظر حجم و ارزش قابل‌توجه بوده است. بنا بر تخمین‌ها، این میزان در سال 2026 به 46٪ خواهد رسید. از جمله موانع اصلی توسعه‌ی بازار ویدیوی آنلاین، عدم‌وجود روش‌های متنوع پرداخت، گسترش سرقت‌های اینترنتی، سطح پایین ضریب نفوذ پهنای باند اینترنت (Broadband Penetration)، کیفیت پایین و عدم‌صرفه‌ی اقتصادی هستند. اما رشد این بازار باید با توسعه‌ی شیوه‌های مختلف اتصال، همکاری با اپراتورهای مخابراتی برای تسهیل روش‌های پرداخت، بومی‌سازی زبانی و قیمتی پیشنهادات فروش و افزایش مستمر خدمات‌دهندگان اصلی SVOD از جمله نتفلیکس (Netflix)، بلوتیوی (BluTV) و آمازون پرایم (Amazon Prime) و تازه‌واردان دیگر تقویت شود. خدمات سامانه‌ی نمایش ویدیویی (OTT: Over-The-Top) نیز یکی دیگر از نقش‌پردازان اصلی در توسعه‌ی صنعت و بازار ویدیوی ترکیه است که در ادامه به آن خواهیم پرداخت.

امروزه، ابزارهای گرافیکی و تجسمی، ما را قادر می‌سازند تا پویایی بازار را با همان نگاه اول دریابیم. در کل، مجموعه داده‌های فصلی و سالانه‌ی مفصل مرتبط با ساختار بازار، شرکت‌های پیشرو و روند قابل‌مشاهده و رو به رشد این صنعت در هر کشور و همچنین، آینده‌ی آن، طبق پیش‌بینی‌های صورت گرفته بر اساس ارقام دقیق، نمودارها و مقایسه‌های ملموس با کشورهای برتر دیگر تحلیل می‌شوند.

 

ویدیوی درخواستی اشتراکی (SVoD)

 OTT، SVOD و بازار ویدیوی ترکیه

نکته‌های مهم:

  • پیش‌بینی می‌شود که درآمد حاصل از SVOD ی کشور ترکیه تا پایان سال 2022 به 0.55 میلیارد دلار برسد.
  • انتظار می‌رود به‌زودی درآمد حاصل از نرخ رشد سالانه این شاخه از صنعت ویدیو حتی به 13.40٪ نیز برسد که بنا بر پیش‌بینی‌ها، حجم بازار تا سال 2026 را تا 0.91 میلیارد دلار افزایش خواهد داد.
  • در مقایسه‌ای جهانی، بیشترین درآمد حاصل از SVOD در ایالات‌متحده ایجاد خواهد شد (بیش از 365 میلیون دلار آمریکا در سال 2022).
  • بر طبق پیش‌بینی‌ها، میانگین سهم درآمدی هر کاربر (ARPU: Average Revenue Per User) از بخش SVOD در سال 2022 به 33.24 دلار آمریکا بالغ می‌گردد.
  • انتظار می‌رود تعداد کاربران استفاده‌کننده از خدمات SVOD تا سال 2026 به 18.7 میلیون نفر برسد.
  • ضریب نفوذ کاربران این بخش نیز تا پایان سال 2022 به 19.3٪ خواهد رسید و انتظار می‌رود این رقم تا سال 2026 به 21.5٪ افزایش یابد.
  • سهم استفاده از بلوتیوی نسبت به SVOD در بین کاربران سال 2021 تقریباً معادل با 55٪ سال 2020 است.

 

تعریف بازار مربوطه

 OTT، SVOD و بازار ویدیوی ترکیه

  • خدمات‌دهندگان SVOD، به‌عنوان مثال: نتفلیکس و آمازون پرایم با دریافت یک هزینه‌ی اشتراک ماهانه، امکان دسترسی نامحدود به کتابخانه‌های محتوایی خود را فراهم می‌کنند. از این رو، فیلم‌ها و سریال‌های تلویزیونی از طریق دستگاه‌های پشتیبانی‌کننده‌ی مختلف قابل‌تماشا می‌شوند. بازار ویدیوی درخواستی اشتراکی شامل خدمات پشتیبانی‌کننده از آگهی، پیشنهاد پرداخت به‌ازای مشاهده یا خدماتی که به اشتراک تلویزیون پولی (مانند HBO Go) نیاز دارند، نمی‌شود.

 

بازار OTT و مقررات در ترکیه

مشابه پخش رادیو و تلویزیون، برای OTT نیز قوانینی تنظیم شده است. اخیراً اتحادیه‌ی اروپا کد ارتباطات الکترونیکی خود را برای پوشش خدمات OTT توسعه داده است. مسلماً در ترکیه نیز قوانین و مقررات مشابهی وضع شده است و قوانین بیشتری هم در حال اضافه شدن به این قوانین هستند.

 

تعریف OTT

 OTT، SVOD و بازار ویدیوی ترکیه

خدمات مخابراتی یکی از صنایع رو ‌به‌ رشد در اقتصاد مدرن است. فعالان بازار، اگر می‌خواهند به تقاضای روزافزون برای خدمات دیجیتالی جدید پاسخ دهند و اولویت‌های مصرف‌کننده‌ی دیجیتالی را که به‌سرعت در حال تغییر هستند، برآورده کنند، باید به‌طور مستمر نوآوری کرده و سبد خدمات خود را به‌طور منظم گسترش دهند. کسب‌وکارها در حال مهاجرت از شبکه‌های مخابراتی سنتی به پلتفرم‌های دیجیتالی پیشرفته مانند انتقال صدا یا همان مکالمات تلفنی در بستر اینترنت (VOIP: Voice Over IP)، پیام‌های دیجیتال (DM: Digital Messaging) و OTT هستند.

به‌طور خلاصه، OTT به‌عنوان یک پلتفرم مجازی، محتوا را از طریق اینترنت به مصرف‌کنندگان ارائه می‌دهد. این فن‌آوری گرچه برقراری ارتباط را آسان‌تر کرده و روند به اشتراک‌گذاری اطلاعات را ارتقا می‌بخشد ولی هنوز نتوانسته به‌عنوان یک ارائه‌دهنده‌ی فن‌آوری زیربنایی انتقال جا بیفتد و شناخته شود. 

 

1. تحولات بازار OTT

 OTT، SVOD و بازار ویدیوی ترکیه

پیش‌بینی می‌شود که مجموع درآمد حاصل از خدمات ویدئویی OTT در سال 2024 به 283.5 میلیون دلار برسد که نشان‌دهنده‌ی نرخ رشد مرکب سالانه (Compound Annual Growth Rate) 9.7٪ است. به‌طور کلی، پیش‌بینی می‌شود که بازار OTT با نرخ سالانه‌ی 17.1٪ رشد کند و تا سال 2025، جمع درآمد ترکیبی (Total Combined Revenue) OTT به 3.49 میلیارد دلار برسد. بر طبق آمار گزارش‌شده توسط شرکت حسابداری Big Four ترکیه، 6.72 میلیون مشترک خدمات OTT تا سال 2023 در این کشور وجود خواهد داشت.

 

2. اهمیت OTT

OTT و بازار ویدیوی ترکیه: نرخ رشد سالانه‌ی مرکب OTT در ترکیه بین سال‌های 2019 تا 2023

به‌منظور رسیدگی به رشد سریع مصرف آنلاین و کنترل آن، مشاغل مختلف در حال روی آوردن به OTT هستند. متعاقب آن، ارائه‌دهندگان خدمات و فرصت‌های تبلیغاتی جدید در بازار نیز به‌وجود می‌آیند. نکته‌ی قابل‌توجه این که، نتیجه‌ی اتکای ارائه‌دهندگان خدمات OTT به زیرساخت‌های مخابراتی می‌تواند به افزایش درآمد عملیاتی مخابرات منجر شود. همان‌طور که در نمودار بالا می‌بینید، سهم استریم / پخش (Streaming) ویدیو از طریق OTT بیش از 75٪ کل ترافیک جریانی (Streaming Traffic) اینترنت و 25٪ باقیمانده مربوط به سایر خدمات است.

OTT، SVOD و بازار ویدیوی ترکیه

برای مقابله با تهدیدهای فزآینده‌ی مخابراتی، شرکت BEREC سرویس‌های OTT مانند پیام کوتاه (SMS)، خدمات پیام چندرسانه‌ای (MMS: Multimedia Messaging Service)، VoIP و ایمیل را به‌عنوان خدمات ارتباطی الکترونیکی در نظر گرفته است. اسکایپ (Skype) پرکاربردترین OTT است که جایگزین خدمات مخابراتی سنتی شده است. در این راستا، پلتفرم‌های OTT قادر به ارائه‌ی خدمات مخابراتی مانند SMS، MMS، VOIP، ایمیل، عکس‌ها، تماس‌ها و غیره هستند که همین امر برای اپراتورهای سنتی مخابراتی تهدید محسوب می‌شود؛ اما شرکت‌هایی مثل اوبر (Uber) و ایربی‌ان‌بی (Airbnb) از آنجا که در بازار ارتباطات الکترونیکی شرکت ندارند، جزو ارائه‌دهندگان خدمات OTT محسوب نمی‌شوند.

 

منابع: dataxis, statista, mondaq

لینک کوتاه این مطلب: https://muvi.ir/mv200

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *