سامانهی نمایش ویدیویی، سرویس استریمینگ
در ابتدا، باید با مفهوم ترند آشنا شوید؛ ترند (Trend) به معنای فراگیر شدن و رواج یافتن، به هر چیزی که در یک بازهی زمانی خاص مورد توجه جامعه قرار بگیرد، گفته میشود. شاید بهتر است بدانید که نتفلیکس (Netflix) به تنهایی بیش از 203.000.000 (دویست و سه میلیون) مشترک در سراسر جهان دارد. اما به عنوان یک صنعت جهانی 59.100.000.000 (پنجاه و نه میلیارد و صد میلیون) دلاری، استریمینگ یا همان پخش زندهی صدا و تصویر (Streaming) و موارد مرتبط با سامانهی نمایش ویدیویی (OTT) چیزی بسیار فراتر از این آمار بوده و با بیشتر شدن هر سالهی خدمات، به سرعت در حال رشد و تغییر هستند.
در اینجا، 3 ترند برتر پخش ویدیو که در سالهای آینده، صنایع و موارد وابسته به آن از جمله، فنآوری جدید فشردهسازی (Compression Technology)، محتوای بینالمللی و غیره را شکل خواهند داد، مورد بررسی قرار میدهیم:
1. کسب درآمد از نوستالژی
سامانهی نمایش ویدیویی، پلتفرم ویدیو، سرویس میزبانی ویدیو
اکنون که هزارهها (نسل Y متولدین بین سالهای 1982 تا 2004 میلادی)، سالهای اولیهی شکوفایی و رشد خود را سپری میکنند، انواع کسبوکارها با احیای دوبارهی دهههای ۸۰ و ۹۰ میلادی در حال کسب درآمد هستند.
اما هیچ حوزهای به اندازهی پخش زندهی محتوا در جهت تحقق این هدف صادق نبوده است.
سریال کبرا کای (Cobra Kai)، بازسازی فیلم بچه کاراتهباز و پرطرفدارترین سریال اورجینال سرویس «یوتیوب رِد (YouTube Red)»، نمونهای عالی از این دست است.
کبرا کای، سامانهی نمایش ویدیویی، سامانهی نمایش فیلم، پلتفرم پخش زنده
کبرا کای نتفلیکس در ابتدا در یوتیوب به نمایش درآمد و این در حالی است که هولو (Hulu) یکی از بزرگترین و قدیمیترین سرویسهای (به صورت وبسایت) ارائه کنندهی آگهی، فیلم و کلیپهای تصویری نیز با بازسازی مجموعهی تلویزیونی محبوب ورونیکا مارس (Veronica Mars) به خیل پیشتازان ترندهای استریمی ملحق شده است
بلوطهای سرخ، سامانهی نمایش ویدیویی، OTT Platforms
آمازون نیز نوستالژی را با نتایج متفاوتی تؤام کرده و ارائه داده است. بازسازی دیگر پرایم ویدیوی (Prime Video) سریال «تیک (The Tick)»، طرفداران وفادار بسیاری را به سوی خود جلب کرد، اما پس از 2 فصل لغو شد. در حالتی مشابه، فیلم کمدی «بلوطهای سرخ (Red Oaks)» اثر دههی 80 هم تا 3 فصل مستدام بود. بهتر است بدانید که پرایم ویدیو یک سرویس پخش ویدیویی قابلدسترس برای اعضای پرایم آمازون (Prime Amazon) است.
خانم میزل شگفتانگیز، سامانهی نمایش ویدیویی
میتوان استدلال کرد که یکی از موفقترین نمایشهای پرایم ویدیو تحت عنوان «خانم میزل شگفتانگیز (The Marvelous Mrs. Maisel)»، بخشی از موفقیت خود را مدیون عامل نوستالژی (این مجموعهی تلویزیونی محصول دههی 50 است) است.
در هر صورت، سلطان کسب درآمد از راه نوستالژی را باید نتفلیکس دانست، البته نه فقط برای پخش کبرا کای. سال گذشته، نتفلیکس، سریال «باشگاه پرستاران بچه (The Baby-Sitters Club)» را بر اساس مجموعه کتابهای محبوب اواخر دههی 80 و 90 منتشر کرد.
باشگاه پرستاران بچه، سامانهی نمایش ویدیویی، OTT TV، OTT Movie
نتفلیکس همچنین از وجود سریال «ماجراجوییهای ترسناک سابرینا (Chilling Adventures of Sabrina)» برای زنده کردن یک نوستالژی دیگر که تصویری دوباره از کمدی دههی 90 «سابرینا، جادوگر نوجوان (Sabrina the Teenage Witch)» است، بهره جست. نتفلیکس با پخش انیمیشن خاطرهانگیز «کارمن ساندیگو (Carmen Sandiego)»، دوست دوران کودکی نسلهای هزاره و حتی نسل پیش از آن (نسل X متولدین دهههای 60 تا 80 میلادی) توانست نسل جدید یعنی بچههای دو نسل مذکور را نیز هدف قرار دهد. از دیگر نوستالژیهای احیاء شده میتوان از خانهی فولر (Fuller House)، امروز رو بچسب، آینده رو بیخیال (One Day at a Time) و دختران گیلمور: یک سال در زندگی (Gilmore Girls: A Year in the Life) نام برد.
ماجراهای پسر کوسهای و دختر گدازهای در بعد سوم، سامانهی نمایش ویدیویی
حتی «ماجراهای پسر کوسهای و دختر گدازهای در بعد سوم (The Adventures of Sharkboy and Lavagirl in 3-D) نیز دنبالهدار بود و «ما میتوانیم قهرمان باشیم (We Can Be Heroes)» هم کریسمس سال گذشته در نتفلیکس پخش شد.
و گرچه سریال فوقالعادهی «چیزهای عجیب (Stranger Things)» بازیابی نشده است، اما تصادفی نیست که محصولات نتفلیکس در دههی 80 اغلب به فرهنگ عامه یا همان فرهنگ مردمی آن دوران اشاره دارند.
2. حداکثر بهرهوری از فرانچایزها (Franchises)
سامانهی نمایش ویدیویی، لایو استریم، ویدیو استریمینگ
بخشی از چیزی که باعث میشود تا نوستالژی به خوبی کار کرده و پولساز شود این است که بر روی فرانچایزهای در دسترس سرمایهگذاری میکند. فرانچایز یا همان «اعطای حق امتیاز»، امتیازی است که برای مدت محدود از سوی یک شرکت مشهور و موفق در ازای پرداخت مبالغی به یک فرد اعطاء میشود تا محصولات و یا خدمات آن شرکت را به فروش برساند. در اینجا، شرکت، فرانچایزدهنده و فرد، فرانچایزگیرنده است.
برخی از بهترین برنامهریزیهای جدید صرفاً به این دلیل لغو میشوند که مدت جذب طرفداران آنها به درازا میکشد.
اما احیای آیپیهای قدیمی به برنامههای نمایشی «جدید» اجازه میدهد تا به پایگاه طرفداران موجود خود دسترسی پیدا کنند.
سامانهی نمایش ویدیویی، لایو استریم، ویدیو استریمینگ
یکی از این نمونهها، جک رایان (Jack Ryan) نوشتهی نویسندهی آمریکایی تام کلنسی (Tom Clancy) در پرایم ویدیو است. این عنوان، نام خود را از جک رایان، شخصیتی ثابت در رمانهای پرفروش تام کلنسی، اقتباس کرده است – همچنین در فیلمهای پرفروشی مانند بازیهای میهنپرستانه (Patriot Games) و شکار زیر دریایی اکتبر سرخ (The Hunt for Red October) نیز این عنوان به طور برجستهای خودنمایی میکند.
تام کلنسی: جک رایان در پرایم ویدیو (Prime Video)، سامانهی نمایش ویدیویی
با درآمد ناخالص بیش از 788.000.000 (هفتصد و هشتاد و هشت میلیون) دلار تنها از فیلمها، واضح است که چرا آمازون جذب این فرنچایز شده است.
آمازون همچنین اخیراً اعلام کرد که در حال تدارک پخش یک سریال تلویزیونی پرایم ویدیویی بر اساس فرنچایز بازی محبوب ویدیویی «سقوط (Fallout)» است.
سامانهی نمایش ویدیویی، خدمات استریمینگ
آمازون یکی از محبوبترین فرنچایزهای بازی جهان را به پلتفرم Prime Video TV ی خود میآورد.
ناگفته نماند که از محصولات فرعی / اسپین-آف سریالی دیگر آنها در آینده، ارباب حلقهها خواهد بود. جادوگر (The Witcher) و چشم عجیب (Queer Eye) نتفلیکس نیز از دیگر نمونه فرنچایزهای عالی هستند.
اما یکی از بزرگترین نمونههای تمام دوران «جنگ ستارگان (Star Wars)» است.
جنگ ستارگان که در سال 2012 م به مبلغ 4.050.000.000 (چهار میلیارد و پنجاه میلیون) دلار خریداری شد، به سرعت به یکی از گلهای سرسبد دیزنی تبدیل شد و استفادهی خوبی از آن به عمل آمد: محتواهای دیگری مانند ماندالوریان (The Mandalorian) که بر اساس جنگ ستارگان ساخته شد به جذب بیش از 103.000.000 (صد و سه میلیون) مشترک در طی مدت کوتاهی برای دیزنی پلاس (Disney+) کمک کرد.
افزایش 5200٪ جستجوی موارد مرتبط با دیزنی پلاس در پنج سال گذشته، سامانهی نمایش ویدیویی
دنیای سینمایی مارول (MCU: Marvel Cinematic Universe) یکی دیگر از فرانچایزهای عظیم دیزنی محسوب میشود.
سامانهی نمایش ویدیویی
مجموعههای اصلی و اوریجینال دیزنی پلاس در MCU مواردی چون سرباز زمستان (Winter Soldier)، لوکی (Loki)، وانداویژن (WandaVision)، شاهینچشم (Hawkeye)، خانم مارول (Ms. Marvel)، شوالیه ی ماه (Moon Knight) و هالک-دخت (She-Hulk) را در بر میگیرند.
3. رقابت با رسانههای اجتماعی
سامانهی نمایش ویدیویی
ویدیوها، 60٪ از کل ترافیک پایین دستی (میزان سرعت اتصال مودم در دریافت دیتا) اینترنت در سراسر جهان را به خود اختصاص میدهند. اما این تنها به پخش زنده محدود نمیشود. تماشای ویدیو یکی از رایجترین کارهایی است که مردم در شبکههای اجتماعی انجام میدهند. در واقع، یوتیوب دومین وبسایت محبوب در جهان است که دارای کانالهای فردی با بیش از 100.000.000 (صد میلیون) مشترک (Subscriber) است. سایر شبکههای اجتماعی نیز همتایان ویدئویی اختصاصی خود را راهاندازی کردهاند، مانند ساعت روبهفزونی ویدیوهای فیسبوک (و خواهر کوچک آن، IGTV در اینستاگرام). رشد انفجاری تماشای ویدیوها در تیکتاک (TikTok) هم نباید ناگفته بماند. این شبکهی اجتماعی 100٪ مبتنی بر ویدئو، بیش از 1.000.000.000 (یک میلیارد) کاربر فعال ماهانه دارد.
تیکتاک، سامانهی نمایش ویدیویی
تیکتاک یک پلتفرم اجتماعی محبوب برای بسیاری از جوانان به خصوص زومرها (Gen Z) یا متولدین اواسط تا اواخر دههی 1990 م تا اوایل سال 2010 م است. کیفیت محتوای این شبکهی اجتماعی نیز افزایش یافته است، زیرا کاربران سعی میکنند به ویدیوهای خود ظاهری حرفهای ببخشند. بسیاری هم برای حمایت از این شبکه، محصولات آن را خریداری میکنند.
افزایش 1100٪ جستجوی اپلیکیشن تیکتاک در پنج سال گذشته، سامانهی نمایش ویدیویی
نتفلیکس مدتهاست از یوتیوب به عنوان یک کانال تبلیغاتی استفاده میکند، اما در ژوئن / خرداد سال گذشته (سال 2021 م)، دست به انتشار انحصاری «”8:46″ دیو چاپل (Dave Chappelle’s 8:46)» – یک ویژه برنامهی 27 دقیقهای که حول محور قتل جورج فلوید میچرخید – در یوتیوب زد. گرچه انتشار این نسخه تحت شرایط خاصی صورت میگرفت، کانال یوتیوبی “Netflix Is A Joke” که بیش از 2.800.000 (دو میلیون و هشتصد هزار) مشترک دارد غرق کلیپهای کوتاهی از ویژهبرنامههای استندآپی طولانیتر آن نسخه است. مطمئناً برخی از بینندگان به جای گرفتن اشتراک در نتفلیکس، از کلیپهای رایگان موجود در آن و دیگر شرکتهای پخش زندهی فیلم لذت میبرند.
سامانهی نمایش ویدیویی
از ترندهای بزرگ دیگر میتوان به مواردی چون انتشار قسمتهای بیشتر سریالها به صورت هفتگی، پخش مستندهای بیشتر؛ تهیهی برنامههای اورجینال غیرانگلیسی؛ کوتاه کردن ویدیوها؛ افزایش کیفیت و سرعت پخش ویدئو؛ افزایش خدمات متمایز، موفق و جدید پخش زنده؛ ورود بازیگران سنتی به عرصهی برنامههای تلویزیونی و دریافت پشتیبانی (مالی) تبلیغاتی اشاره کرد.
حرف آخر
احتمالاً با ورود سرویسهای پخش زندهی جدید شاهد استفاده از تبلیغات برای کاهش یا حذف هزینههای اشتراک خواهیم بود و از آنجا که مشتریان در پرداخت هزینههای گزاف اشتراک دچار تردیدند، این به روندی تبدیل خواهد شد که بعید به نظر میرسد به سرعت پایان پذیرد. ترندهای نامبرده در حال حاضر سر و صدای زیادی به پا کردهاند و مطمئناً در آینده، دنیای صنعت را حتی بیشتر تغییر خواهند داد.
خیلی جالب بود. اطلاعات جدیدی به دست آوردم. ممنون از مطالب مفیدتون