آوین انس پوست می‌اندازد؛‌ نسل آینده پخش آنلاین

رشد بالای صنعت استریمینگ و رسانه‌های اجتماعی در سال‌های گذشته باعث شده کسب و کارهای زیادی وارد حوزه VOD و صنعت سرگرمی شوند. آوین انس هم یکی از همین کسب و کارهاست که تلاش کرده پلتفرمی برای پاسخگویی به نیازهای فنی در حوزه صوت و تصویر ایجاد کند. آوین‌انس هم از سال ۹۵ با توجه به بازار رو به رشد صنعت سرگرمی، توسعه پلتفرم بومی پخش صوت‌و‌تصویر در کشور را به عهده می‌گیرد و هم‌اکنون به سامانه‌هایی مثل تماشاخونه، تلویزیون اینترنتی آیو، کاناپه خدمات زیرساخت حوزه صوت و تصویر ارائه می‌دهد.

دانشجویان امیر کبیر

جایی نزدیک به دانشگاه امیرکبیر، یک ساختمان معمولی جمع و جور و یک شرکت بی‌حاشیه و درونگرا به نام «آوین‌انس»که دانشجویان سابق امیرکبیر شالوده آن را تشکیل داده‌اند، میزبان شرکت‌گردی اولین فصل از تابستان ۱۴۰۱ پیوست می‌شود و یاشار دارابیان مدیر عامل آوین انس و آرش آرمون که حالا مشاور توسعه کسب و کار آوین‌انس هستند از قصه آوین انس برایمان می‌گویند.

«من و آرش آرمون از سال ۸۱ که رشته IT  در ایران در حال شکل‌گیری بود این رشته را برای تحصیل انتخاب کردیم و در همان سال اول تحصیلمان جایی نزدیک به دانشگاه پلی تکنیک امیرکبیر را برای دفتر کار دانشجویی انتخاب کردیم و به کمک پدرم «جلیل دارابیان» که بازنشسته مخابرات بود شرکتی به نام «توسعه فناوری اطلاعات سیب» را تاسیس کردیم. البته بعدها که روال کارمان تغییر کرد عنوان آن را آوین انس گذاشتیم. آرش آرمون در تکمیل صحبت‌های یاشار می‌گوید امروز در آوین‌انس تلاش کرده‌ایم اولین پلتفرم ابری صوت‌وتصویر را با نشان تجاری muvi.ir  ایجاد کنیم و در واقع از طریق پلتفرم muvi.ir  می‌خواهیم به کسب و کارها کمک کنیم تا بتوانند بدون هزینه سربار فنی اضافی نسبت به راه‌اندازی سامانه‌های صوتی و تصویری خود اقدام کنند. اما تا به امروز و رسیدن ما به آوین‌انس آنقدر راه پرپیچ و خمی را طی کرده‌ایم که شاید بد نباشد از روزهایی که پشت سر گذاشتیم صحبت کنیم.

مدیرعامل آوین انس: توانایی ما در زمینه ارائه پلتفرم ابری ویدئویی، نقطه تمایز
آوین انس با دیگر کسب وکارهاست.

چند فرسخ تا آوین‌انس

آرش و یاشار حوالی سال‌های ۸۲ و ۸۳ در کنار هم مدتی سرویس امداد کامپیوتر را راه‌اندازی می‌کنند و در آن سال‌ها که هنوز مشاغل حوزه IT و این صنعت جان نگرفته بود، در زمینه امدادرسانی‌های خدمات کامپیوتری کار می‌کنند و خدمت رسانی‌هایشان را با سرویس‌های ابتدایی مثل تعمیر کامپیوتر و تغییر ویندوز سیستم‌های کامپیوتری شکل می‌دهند؛ اما از آنجا که به قول هردویشان ژن B2C به قدر کافی در پوست و خونشان جاری نبود به کمک پدر یاشار وارد پروژه‌های پیمانکاری B2G مخابراتی می‌شوند.

یاشار معتقد است حوالی سال‌های ۸۵ دوران طلایی مخابرات و رشد صنایع مخابراتی در ایران بوده است و آنها در همین سال‌ها وارد پروژه‌های GC (General Contractor) شدند و توانستند در شرکت زیمنس به عنوان بهترین پیمانکار انتخاب شوند؛ اما از سال ۸۶ که بحث خصوصی‌سازی صنعت مخابرات مطرح شد از پیمانکاری پروژه‌های اپراتوری به سمت زیرساخت می‌روند.

در انتهای دولت محمود احمدی نژاد که مخابرات به بخش خصوصی واگذار می‌شود و بازیگران این حوزه تغییر می‌کنند، تیم فعلی آوین‌انس هم کار پیمانکاری را رها می‌کنند و به قول آرش آرمون جلیقه را رها کرده و می‌پرند در اقیانوسی که احتمالا با تجربیات سال‌های گذشته آنها بسیار فرق کند: «سال ۹۴ بود و دیگر پروژه‌های پیمانکاری با وجود تحریم‌ها، بالارفتن هزینه‌ها و زیاد شدن بازیگران بی‌تجربه صنعت، آورده‌ای کافی و وافی برای ما نداشت. با تحقیقاتی که در بازار کرده بودیم متوجه شدیم جریان رو به رشد و ترند در جهان، سرگرمی و محتوای تصویری است و ما دیگر آن همه تجربه در زمینه زیرساخت ارتباطی را کنار گذاشتیم و وارد اقیانوس محتوا شدیم.

به خاطر یک مشت محتوا

از سال ۹۴ با تغییراتی که در حوزه‌های مختلف تکنولوژی رخ می‌دهد یاشار و آرش به سمت سرگرمی و شبکه‌های اجتماعی می‌روند و جریان رو به رشد تصویر، ویدیو و شبکه‌های تصویری پرطرفدار مثل یوتیوب آنها را وسوسه می‌کند که وارد جهان محتواهای ویدیویی شوند. یاشار می‌گوید: «در پایان سال ۹۴ و از ماه‌های ابتدایی سال ۹۵ تسویه‌های پیمانکاری خود را انجام دادیم و سوار بر اسب مراد به سراغ علاقه اصلی‌مان برای خرید یک پلتفرم رفتیم.»

آرش و یاشار زمانی که به سراغ آماده‌سازی پلتفرم‌هایی در حوزه صوت و تصویر می‌روند متوجه می‌شوند پلتفرم‌ها نمی‌توانند پاسخگوی نیازهای محتواهای ویدیویی ایرانی باشند و آنها برای اینکه بتوانند خواسته کارفرمایان را تامین کنند، به فکر ساخت پلتفرمی منحصر به فرد برای خودشان میفتند. یاشار در این باره می‌گوید: در ساخت پلتفرم VOD در ایران باید گاز و ترمز دست خودمان باشد و نمی‌توانیم فقط بنا به یک پلتفرم خارجی کار کنیم. تیم جمع کردیم و از آنجا که ژن B2C نداشتیم انتخاب ما این بود که با شرکت‌هایی مثل آسیاتک، تماشاخونه، آیو و فرابورس کار کنیم. اصراری هم به همکاری با بازیگران بزرگ حوزه ویدیو نداشتیم چون کاملا با سبقه آنها آشنا بودیم که هر کدام از آنها پشتشان به سلاطین حوزه فناوری گرم بود و در حوزه تک و زیرساخت نمی‌خواستیم وارد زمین بازی آنها شویم. آنقدر این بازار جای کار داشت که می‌توانستیم خلاهای دیگر بازار ویدیو را پر کنیم.»

ناگهان دلار

از سال ۹۷ که دلار ۴ هزارتومنی به ۱۲هزار تومان می‌رسد و مجموعه‌ها در جنگ برای ارائه محتوایی بهتر روبه‌روی هم قرار می‌گیرند و نماوا و فیلیمو به شکلی جدی وارد صنعت VOD ایران می‌شوند، آوین انس هم سراغ سایر پلیرهای این حوزه می‌رود و دست می‌گذارد روی یکی از شرکت‌هایی که گمان می‌کند می‌تواند بازیگر نقش سوم این صنعت باشد. موضوعی که به گفته آرش آرمون آنقدر که باید و شاید از طرف سرمایه گذاران این شرکت حمایت نمی‌شود: «تماشاخونه آسیاتک می‌توانست از همان حوزه‌های درخشانی باشد که در کنار فیلیمو و نماوا عرض اندام کند، اما آنقدری که توقع می‌رفت آسیاتکی‌ها روی تماشاخونه سرمایه‌گذاری نکردند و به این شکل شد که تماشاخونه در جذب مخاطب موفق عمل نکرد چون کاربران فقط با بحث آرشیو روبه رو نیستند و مخاطبان محتواها، فیلم‌ها و سریال‌های جدید می‌خواهند.»تا اینکه آوین‌انس از سال ۹۹ در کنار ابرآروان قرار می‌گیرد و از شهریور دو سال قبل همکاری با آروان را آغاز می‌کند و اولین پلتفرم ابری صوت و تصویر یعنی مووی را راه‌اندازی می‌کنند. موضوعی که به گفته یاشار حالا آنقدر آنها را در این زمینه قدرتمند کرده که آوین‌انس با اعتماد به نفس بیشتری می‌تواند در برابر کسب و کارها قد علم کند و حرفی برای گفتن داشته باشد: «درست است که به قدر کافی اسکیل‌آپ نکرده‌ایم، اما توانایی ما در زمینه ارائه پلتفرم ابری ویدیویی تمایز ما را به کسب و کارها نشان داد و همین حالا بیزینس‌های زیادی تمایل دارند که از خدمات ما استفاده کنند.»

ویدیو فقط VODنیست

مدیر عامل آوین انس دیگر ویدیو را تنها محدود به VODها نمی‌داند و معتقد است در حال حاضر کسب و کار بی‌نیاز از ویدیو وجود ندارد یا تعداد آن بسیار محدود است و همین موضوع بهترین فرصت برای رشد در آوین انس است: «ویدیو فقط وی او دی نیست و ویدیو حالا چوب جادوی کسب و کارهاست و ما در muvi.ir تلاش کرده‌ایم مشاور خوبی برای کسب و کارها باشیم. تجربیاتمان را در اختیار بیزینس‌ها می‌گذاریم که مثلا روی چه لایه‌ای از بازار کار کنند و حتی از کجا کار را شروع کنند. در واقع کار ما همین است و مووی یک پلتفرم استریمینگ در حوزه VODIPTV است که هر آنچه کسب و کارها می‌خواهند را به صورت API در اختیار بیزینس‌ها و حتی افراد می‌گذارد و آن را سفارشی‌سازی می‌کند.»آرش آرمون اینجا توضیح یاشار را کامل می‌کند و می‌گوید: «در حقیقت کار آوین انس این است که هر حرفه و بیزینس و حتی هر فردی که می‌خواهد توانایی‌های خود را به کمک ویدیو عرضه کند، همراهی کنیم تا از طریق ویدیو بتوانند کسب و کار خود را بهتر ارتقا دهند.»

یک ورودی بزرگ به نام اینستاگرام

در همین نقطه که آوین‌انسی‌ها ویدیو را بهترین راهکار برای ارتقای کسب و کارها عنوان می‌کنند اما تاثیر شبکه‌های اجتماعی مثل اینستاگرام را هم نادیده نمی‌گیرند و معتقدند شبکه‌های اجتماعی مثل اینستاگرام در حقیقت مدخل ورودی کسب و کارها هستند و کار آوین انس جذب مخاطبانی است که سعی در معرفی خدمات خود و سپس فروش خدمات و دوره‌های خود را دارند.

آرش آرمون، مشاور توسعه کسب وکار آوین انس،باور دارد ویدئوها از VOD ها فراتر رفته اند و جای رشد بسیاری پیدا کرده اند.

آرش می‌گوید: «کار به شکلی است که افراد می‌توانند از مجرای ورودی اینستاگرام استفاده کنند اما پکیج اصلی و محتوای فروشی خود را در سایت، بفروشند و اینجاست که آوین‌انس می‌تواند کمک کننده باشد. مثلا یک مربی بدنسازی می‌تواند خدمات ورودی و جذاب خود را در اینستاگرام عرضه کند اما اموزش و فروش دوره‌های خود را در سایت ارائه دهد و کسب درآمد کند. در اینجاست که ما می‌توانیم زیر ساخت‌های لازم را به افراد و کسب و کارها ارائه دهیم و با چوب جادوی ویدیو به کسب و کارشان رنگ و لعاب بدهیم.»

در واقع مدیران آوین انس روی این نقطه از نیاز بازار دست گذاشته‌اند که آنها عرضه کننده خدمات برای افرادی بشوند که می‌خواهند از محتوایشان درآمدسازی کنند. یاشار در این باره می‌گوید: «ما می‌خواهیم هر کسب و کار صدای منحصر به فرد خود را داشته باشد و ما به کمک ایجاد زیرساخت مناسب دغدغه هزینه‌های فنی آنها را کم کنیم. ما می‌خواهیم کسب و کارها را متوجه این نکته کنیم که اگر می‌خواهید از محتوا کسب درآمد کنید ما در کنار شماییم. ضمن اینکه ما در آوین تنوع دستگاه‌ها و نسل‌های مختلف دستگاه‌های هوشمند را هم مد نظر قرار داده‌ایم و به کمک بخش فنی در این زمینه نیز مناسب و کارگشا عمل کرده‌ایم تا تصاویر بدون ایراد و تاخیر از هر دستگاه هوشمندی قابل اجرا باشد و حالا پروژه‌های ریز و درشت بسیاری فعالیت‌های زیرساختی خود را به عهده ما گذاشته‌اند.»

عبد معبودی، مدیر پروژه آوین انس، معتقد است آنها تنها در صورت جلب رضایت کاربران نهایی و کارفرماها می توانند پروژه ها را موفقیت آمیز پیش ببرند

۲۰دقیقه تا آیو

پروژه‌های آوین انس شامل اجرای ساختارهای ویدیویی و پیگیری پروژه‌های سابق، حال و آینده این شرکت است و آرش عبدمعبودی سه سالی می‌شود که مدیریت پروژه‌های شرکت آوین انس را به عهده گرفته است. او که سال‌هاست در حوزه تلکام کار کرده می‌گوید: تجربه فعالیتم در مخابرات، شرکت‌هایی مثل هوآوی، ایرانسل و اریکسون باعث آشنایی من با یاشار دارابیان شد و گرچه استریمینگ و ویدئو تجربه‌ متفاوتی برایم بود؛ اما جذابیت حوزه VOD وچالش‌های متفاوت آن باعث شد کار در آوین انس هم برایم جذاب شود. اینکه در این حوزه باید همزمان رضایت کاربر نهایی و کارفرما را در نظر بگیریم از جذابیت‌های بخش ماست. هر پلتفرم گاه با صدها هزار کاربر مواجه است که علاوه بر راضی نگه داشتن کارفرما با کاربرانی از کارفرماها مهمتر روبروییم که تاخیر چند ثانیه‌ای در پخش فیلم می‌تواند اعتراض آنها را به همراه داشته باشد. همین موضوعات مسئولیت پذیری‌های ما را صدچندان می‌کند و باعث می‌شود هر پروژه برای ما جدی‌تر از پروژه قبل شود و به هیچ پروژه‌ای نگاهی سطحی نداشته باشیم.»

معبودی یکی از پروژه‌های مهم آوین‌انس را آسیاتک و آیو می‌داند و آیو را به عنوان یکی از شاهکارهای سواپ(Swap) در ایران معرفی می‌کند: «آیو را درکمتر از بیست دقیقه از پلتفرم قبلی به پلتفرم خودمان سواپ کردیم و همین موضوع توانست توانمندی‌های ما را به سایر همکاران این حوزه نشان بدهد.»

مدیر پروژه‌های آوین انس تنوع دستگاه‌های هوشمند، تلویزیون‌های قدیمی، انواع و اقسام اندرویدها را یکی از حوزه‌های چالشی مهم آوین انس می‌داند و در این زمینه می‌گوید: «در قاعده و اساس رفتار حرفه‌ای ما این نیست که به کاربران بگوییم ما دستگاهی را پشتیبانی نمی‌کنیم، تلاشمان بر این است تنوع دستگاه‌ها و بودجه‌های کاربران را در نظر بگیریم که اگر کاربری یک گوشی قدیمی اندروید یا تلویزیون قدیمی اندروید داشته باشد، بتواند باز هم ویدیوها و تصاویر را بدون به هم ریختگی مشاهده کند و رعایت تنوع محصولات هوشمند در بحث استریم پیچیدگی‌های بسیار دارد. ضمن اینکه با اضافه شدن هوش مصنوعی و با کمک گرفتن بیشتر از تکنولوژی می‌خواهیم بحث‌های جست‌وجو را در پلتفرم نیز بهبود ببخشیم.»

به گفته معبودی یک بخش مهم پروژه‌های VOD مربوط به زمان و دلیوری به موقع است و آنها باید اینکار را در چارچوب هزینه‌های کارفرما انجام داده و خواسته‌های کارفرما را با سقف بودجه در نظر گرفته شده هماهنگ کنند. در عین حال که به کیفیت عملکردشان در ارائه خدمت به کاربران نیز توجه داشته باشند چون در نهایت محصول به دست کاربر نهایی استفاده و قضاوت می‌شود.

بیزار از انحصار

معبودی معتقد است آوین انسی‌ها دوست دارند و می‌خواهند بدون انحصارگری تجربیات این مدت فعالیت خود را با مشتریانشان به اشتراک بگذارند و در زمینه اجرا و کسب و کار به آنها مشاوره بدهند: «تجربیات ما در این زمینه به حدی رسیده است که بتوانیم آن را با کسب و کارهایی که با ما کار می‌کنند به اشتراک بگذاریم. چشم‌انداز و استراتژی کلی شرکت بر پایه ویدیو استریمینگ است و تا جای ممکن در تلاشیم ویژگی‌های پلتفرممان را توسعه بدهیم تا با ذائقه کاربر ایرانی هماهنگ باشد. هدف دیگر ما این است که به کمک ارائه ویژگی‌ها و ابزارهای مختلف هم به کاربر نهایی و هم به کارفرما تجربه بهتر کاربری ارائه دهیم.»

به عقیده معبودی هدف آوین انسی‌ها صرفا کار کردن با دانه درشت‌های بازار نیست و دوست دارند ویدیو به امکانی برای توسعه همه‌ی کسب و کارها بدل شود: «تمرکز ما صرفا کار کردن با اسامی بزرگ شرکت‌های VOD ایرانی نیست ، ویدیو و تصویر کاملا ساری و جاری در هر صنعتی است و نمی‌شود از آن فرار کرد. تجربه در جهان نشان داده سلاطین فناوری نیز در کنار پلتفرم‌های خود ابزار ویدیو دارند و این ویدیو است که با مشتری حرف می‌زند و حالا همه کسب و کارها برای برقراری ارتباط با مخاطب به ویدیو نیاز دارند.»

مدیر پروژه‌های آوین‌انس معتقد است حالا خواسته یا ناخواسته VOD عنوان لوکسی به خود گرفته است، در صورتی که کاربرهایی با کاربری‌های کوچکتر هستند که از طریق ویدیو می‌توانند نیازهای خود را ترفیع کنند و سهم بیشتری از بازار را به خودشان اختصاص بدهند و اوین‌انس دقیقا روی این بخش از بازار تمرکز کرده است: «استراتژی نهایی ما این است که از صرف VOD خارج شویم و به سمت ویدیو برویم و بستری برای محصولات ویدیویی فراهم کنیم. حالا ما تنها پروایدر ابری کشور در حوزه VOD هستیم و همه کسب و کارها ناچار به سمت ابری شدن رفته‌اند و هر صنفی که ارتباط کوچکی با تصویر داشته باشد می‌تواند از ویدیو استفاده کرده و از آن کسب درآمد کند.»

معبودی یکی دیگر از مهم‌ترین مباحث در توسعه صنعت تصویر و زیرساخت‌های این حوزه را بحث سرمایه گذاران و محتوا در پروایدرهای تولید محتوا می‌داند: «محتوا بال اصلی پرواز ویدیو است و برای اینکار پلتفرم خوب لازم است اما کافی نیست و نیاز به سرمایه‌گذاری عظیم در این حوزه وجود دارد. دیگر هیچ VOD صرفا با ارائه آرشیو موفق نمی‌شود و در زمانی که ویدیو جزو لاینفک زندگی افراد شده است کسب و کارها باید همزمان به تمام خواسته‌های کاربران توجه کنند و در زمینه خلق محتواهای جذاب هم قدم بردارند تا بیزینسشان توسعه پیدا کند.»

یک کیک بزرگتر

مدیریت توسعه کسب و کار آوین، به عهده آرش دارابیان است و به گفته او آوین‌انس درصدد است تا بتواند بازار ویدیو ایران را بزرگتر کند و این در تخصص آنهاست که هر خدمتی که برای ویدیو لازم است را به کسب و کارها و افراد ارائه دهند تا سهم ویدیو در بازار تصویر ایران بیشتر شود: «آخرین محصولی که ما در آوین انسی طراحی و ایجاد کردیم پلتفرم ابری صوت و تصویر است و هر کسب و کاری که نیاز به ویدیو داشته باشد می‌تواند از خدمات ما در این زمینه استفاده کند. در واقع ویدیو چوب جادویی ماست و هر ایده‌ای را می‌توانیم به کمک ویدیو به رشد بیشتری برسانیم.».

آرش دارابیان: آوین انس درصدد است تا سهم بازار ویدئو در ایران را بزرگتر کند.

به باور آرش دارابیان آنها قبل از مووی بی صدا بودند و حرکت مارکتینگی قابل توجهی برای آوین‌انس انجام نداده بودند ولی حالا که تجربه موفقشان در آیو و همکاری با ابرآروان را دیده‌اند تصمیم گرفته‌اند چراغ‌های خاموش مارکتینگ را هم روشن کنند و به مارکت‌های کوچکتر نیز سرویس بهتری ارائه دهند.

به گفته دارابیان در حال حاضر VOD در ایران، ۴ میلیون مشتری دارد و این تعداد در مقابل جمعیت ایران یعنی این کیک اینقدرها که باید و شاید بزرگ نشده است و آوین انس می‌تواند سهم کیک این صنعت را در ایران بیشتر کند گرچه آرش دارابیان چالش‌های پیش‌روی صنعت VOD در ایران را هم کم نمی‌داند: «نگاه منفی و جبهه گیرانه‌ی حاکمیت و رگولاتوری به این صنعت که VOD را رقیب تلویزیون می‌داند، دست بخش خصوصی را در توسعه این صنعت محدود کرده و در واقع به قدر کافی هم در زمینه تولید ویدیوی مفید فرهنگسازی نشده است. هنوز به قدر کافی این باور در مردم ایجاد نشده که به چه میزان می‌توانند از طریق ویدیو کسب و کار خود را توسعه دهند.»

ویدئو و تصویر چوب جادویی توسعه آوین انس است.

دارابیان یکی از کارهای مهم آوین‌انس را راهنمایی کسب و کارها را برای استفاده بیشتر از ویدیو می‌داند و می‌گوید: «می‌خواهیم در زمینه فرهنگسازی در این زمینه نیز کارساز باشیم و با بزرگ کردن کسب و کارمان و توسعه آوین انس قطعا این اتفاق هم رخ می‌دهد.»

حالا آوین‌انسی‌ها به فکر افزایش تعداد نیروهای انسانی در این مجموعه هم هستند اما در اینجا هم گویا موج مهاجرت کارشناسان خبره از ایران نگران کننده شده است: «به بزرگ کردن تیم فنی اوین‌انس فکر کرده‌ایم اما خواسته یا ناخواسته ما هم مثل سایر شرکت‌های حوزه فناوری با کمبود نیروی خبره مواجه شده‌ایم و به همین خاطر سعی می‌کنیم نیروهای انسانی خود را به چشم مهم‌ترین سرمایه‌های شرکت نگاه کنیم.»

در نهایت اینکه در حال حاضر آوین‌انس با کسب و کارهای مجوز گرفته ساترا و انجمن صنفی نمایش خانگی در حال ایجاد کمیته‌ای برای توسعه کسب و کارهای ویدیویی هستند تا سهم کیک بازار ویدیو ایران را بیشتر کنند.»

نویسنده مطلب: سمانه سمیع

منبع :https://peivast.com/p/138322

لینک کوتاه این مطلب: https://muvi.ir/mv220

این نوشته در خبر ارسال شده است. این لینک مستقیم به این نوشته است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *