مزایای پلتفرم های VOD

رسانه تعاملی، آینده تحویل محتوای آنلاین در تمام دنیا!

این روزها برای آن که بتوان برای مخاطبان سریال و فیلم‌های دلچسبی را ارائه کرد، به جز صداوسیما، پلتفرم‌های دیگری نیز وجود دارند. پلتفرم‌های VOD که با نام فارسی سامانه نمایشی ویدئویی شناخته می‌شوند، این وظیفه را برعهده دارند و در این حوزه فعالیت می‌کنند. این پلتفرم‌ها با ارائه فیلم و سریال‌های تولید شده در فضای خود، شرایطی را فراهم می‌کنند تا مخاطب بتواند محصول تولید شده را در هر جا که امکان داشت، مشاهده کند. از همین رو این پلتفرم‌ها به مرور توانستند جایگزین مناسبی برای تلویزیون باشند و محبوبیت بیشتری از آن را پیدا کنند. اگر شما هم یکی از طرفداران این پلتفرم‌ها هستید، خواندن این مطلب و همراهی با ما می‌تواند نکات قابل توجهی را برای شما به دنبال داشته باشد.

توسعه و رشد پلتفرم‌های VOD در سال‌های اخیر

در اولین قدم برای شناخت پلتفرم‌های VOD می‌توان به سراغ تاریخچه شکل‌گیری و رشد و توسعه این پلتفرم‌ها در دنیا و ایران رفت. اگر به دنبال اولین حضور این پلتفرم‌ها در دنیا باشیم، گفتنی است که برای اولین‌بار در سپتامبر 1944 تلویزیون تعاملی دیجیتال کمبریج انگلستان به عنوان یک پلتفرم VOD کارایی خود را به دنیا نشان داد. البته این محصول که شبیه به پلتفرم‌های VOD امروزی نبود، به مرور گسترش و توسعه پیدا کرد و به مرور به محصول بهتری در این زمینه تبدیل شد.
4 سال بعد، شرکت کنگستون توانست تا پلتفرم کامل‌تری را از یک پلتفرم VOD ارائه نماید و محصول دقیق‌تری را راهی بازار کند. نماوا و فیلیمو به عنوان انواع ایرانی این پلتفرم و نتفلیکس، هولو و دیزنی پلاس گزینه‌های خارجی این پلتفرم هستند که هرکدام مزایای خاصی را برای مخاطب خود به وجود می‌آورند.

ویژگی‌های منحصربه‌فرد کننده برای پلتفرم‌های VOD

زمانی که از محبوبیت پلتفرم‌های VOD صحبت می‌کنیم، لازم است تا نسبت به دلایل این محبوبیت نیز اطلاعاتی را داشته باشیم. برخی ویژگی‌ها برای این پلتفرم سبب شده است تا در طی سال‌های فعالیت خود بتواند تجربه بهتری را برای مخاطب خود به وجود آورده و او را به استفاده از این پلتفرم وادار کند. اصلی‌ترین ویژگی‌های منحصربه‌فرد کننده پلتفرم VOD نسبت به دیگر پلتفرم‌ها مانند تلویزیون عبارت است از:
1. پخش لوگو و عدم نمایش تبلیغ در حین پخش شدن فیلم و سریال
2. امکان ضبط رویدادهای زنده برای دسترسی بعدی مخاطب به محتوای مورد نظر
3. تعریف دسترسی سفارشی و مجوزهای متفاوت برای هر کاربر با توجه به درخواست او
4. امکان استفاده از محتوا بر روی دستگاه‌های مختلف و داشتن کیفیت بر روی تمامی دستگاه‌ها

استفاده از پلتفرم‌های مختلف VOD و مزایای آن‌ها

مزایا و کاربرد استفاده از پلتفرم‌های VOD برای مخاطبان

با استفاده از این پلتفرم‌ها می‌توانید به راحتی و در هر زمانی به محتواهای ویدئویی بسیاری دسترسی داشته باشید. به این ترتیب با صرفه‌جویی در هزینه مالی و زمانی امکان آن را دارید که ویدئو یا سریال محبوب خود را حتی پس از منتشر شدن تماشا کنید. در واقع با ضبط شدن و موجود بودن سریال بر روی پلتفرم، زمان دیدن آن به صورت کامل در اختیار شما قرار می‌گیرد.

مدل‌های درآمدزایی برای رسانه تعاملی VOD

به صورت کلی سه مدل اصلی برای درآمدزایی از طریق پلتفرم‌های VOD وجود دارد. هریک از پلتفرم‌های معرفی شده به عنوان زیرمجموعه یکی از این دسته‌ها قرار می‌گیرد. این سه دسته عبارت است از:
1. ویدئو هنگام درخواست تبلیغاتی (AVOD):
بدون نیاز به پرداخت هزینه و با دیدن تبلیغات می‌توانید از محتوای موجود استفاده کنید.
2. ویدئو هنگام درخواست اشتراکی (SVOD):
با پرداخت هزینه‌ای به عنوان اشتراک می‌توانید از محتویات این پلتفرم‌ها استفاده کنید. فیلیمو و نتفیلیکس از این دسته موارد هستند.
3. ویدئو هنگام درخواست معاملاتی (TVOD)
این پلتفرم که کمتر از دو مدل دیگر دیده می‌شود، پرداخت به ازای هر بازدید کاربران برای مشاهده ویدئویی است که محتوای آن در جای دیگری قابل دسترسی قرار نگیرد.

سخن پایانی مقاله

اگر در دسته علاقه‌مندان به فیلم و سریال جای می‌گیرید و به دنبال استفاده از پلتفرم‌های VOD برای مشاهده سریال مورد نظر خود هستید، خواندن این مقاله می‌تواند به شما کمک کند. در این مقاله سعی کردیم با بیان اطلاعاتی درباره پلتفرم‌های VOD و مزایای استفاده از این پلتفرم به شما کمک کنیم تا اطلاعات بیشتری را در این رابطه به دست آورید. اطلاعاتی که سبب شود تا استفاده بهتری را از این پلتفرم ببرید.

لینک کوتاه این مطلب: https://muvi.ir/mv190

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *