نحوه‌ی انتخاب یک سامانه‌ی نمایش ویدیویی (OTT) برای مدیریت محتوای ویدیویی سازمانی

سامانه‌ی نمایش ویدیویی (OTT)

بخش رسانه‌ای به سرعت در حال رشد است و ویدیوهای بیشتری نسبت به قبل دیده می‌شوند. محبوبیت پخش سنتی تلویزیونی در حال کاهش است. تلفن‌های هوشمند (Smartphone)، تلویزیون‌های متصل (Linked TV) و تماشای مبتنی بر مرورگر (Browser-Based Viewing) همگی محبوبیت خود را افزایش داده‌اند. کسب‌وکارها به‌طور فزآینده‌ای در حال سرمایه‌گذاری بر روی ویدیوهای آنلاین (Online Video) هستند تا این نیاز عمومی را برآورده کنند. سازمان‌های مرتبط با سامانه‌ی نمایش ویدیویی (OTT) برای ارائه‌ی این نوع ویدیوها به سیستم‌های مدیریت محتوای ویدیویی (Video Content Management) سازمانی احتیاج دارند. برای مثال، کسب‌وکارهایی مانند فروشگاه‌های سخت‌افزار، برای افزایش ترافیک و فروش، به طور فزآینده‌ای ویدیوهای آموزشی را در وب‌سایت خود آپلود می‌کنند.

بازار رو ‌به‌ رشد ویدیوها در سامانه‌ی نمایش ویدیویی

سامانه‌ی نمایش ویدیویی (OTT)

انتظار می‌رود تا سال 2024 م / 1403 ش، 310.000.000 خانوار حداقل در یک سرویس سامانه‌ی نمایش ویدیویی عضو (Subscriber) شوند. بازار سامانه‌ی نمایش ویدیویی با نرخی بیش از 30٪ در سال رو به رشد است. به گفته‌ی تحلیلگران، انتظار می‌رود این آمار تا سال 2026 م / 1405 ش به 915.000.000 دلار برسد.

مفاهیم رسانه‌های جمعی (Mass Media) هم متناسب با این رشد تصاعدی به تدریج به فراموشی سپرده خواهند شد. بنا به استدلال برخی از متخصصان این صنعت، تمایز بین سامانه‌ی نمایش ویدیویی و پخش تلویزیونی باید به طور کامل از میان برود. در آینده‌ای نه‌چندان دور، تلویزیون‌ها به سامانه‌ی نمایش ویدیویی تبدیل خواهند شد، گرچه این تبدیل تنها به صنعت سامانه‌ی نمایش ویدیویی محدود نمی‌شود و به صنایع دیگر رسانه‌ای هم بسط خواهد یافت. اکنون دیگر، استفاده از ویدیوهای آنلاین در تمام صنایع رو به گسترش است. جلسات داخلی، سخنرانی‌های مهم، کنفرانس‌ها و اعلام به‌روزرسانی‌ها و اطلاعیه‌های داخل سازمانی از رایج‌ترین موارد استفاده از پخش زنده‌ی ویدیو (Live Streaming Video) در محل کار محسوب می‌شوند. برخی از رایج‌ترین اپلیکیشن‌های ویدیویی در عالم تجارت به برنامه‌های زیر اختصاص دارند:

– فعالیت‌های ورزشی؛

– امور تحصیلی و آموزش الکترونیک؛

– خدمات مذهبی؛

این برنامه‌ها برای حرفه‌ای‌هایی طراحی شده‌اند که از ویدیوهای آنلاین برای تجارت استفاده می‌کنند و سامانه‌ی نمایش ویدیویی نیز در این بین مهم‌ترین سهم را ایفا می‌کند.

ویژگی‌های پلتفرم میزبانی ویدیو (Video Hosting Platform)

سامانه‌ی نمایش ویدیویی (OTT)

اکنون به بررسی برخی از مهم‌ترین ارقامی می‌پردازیم که توسعه‌ی کلی صنعت سامانه‌ی نمایش ویدیویی و ویدیوهای تجاری را به تصویر می‌کشند. اما پیش از هر چیز، در این بخش به برخی از ویژگی‌های کلیدی پلتفرم‌های تجاری «سیستم مدیریت محتوا ( CMS: Content Management System)» نگاهی خواهیم انداخت. این‌ها برخی از مهم‌ترین ویژگی‌هایی هستند که باید در یک پلتفرم ویدیویی آنلاین (OVP: Online Video Platform) به دنبال آن‌ها باشید. هنگام انتخاب یک پلتفرم پخش زنده‌ی ویدیویی برای شرکت خود، مطمئن شوید که نیازهای‌تان با امکانات اساسی و اولیه‌ی سامانه‌ی نمایش ویدیویی مورد نظرتان مطابقت دارد.

1. مدیریت محتوای ویدیویی در یک سازمان:

سامانه‌ی نمایش ویدیویی (OTT)

یک پلتفرم مدیریت محتوای ویدیویی سازمانی با ویژگی‌های فراوان، گزینه‌های مختلفی را پیش روی شما قرار می‌دهد. این‌ گزینه‌ها باید موارد زیر را شامل شوند:

– امکان ویرایش یا حذف ویدیوها به صورت انبوه؛

– امکان افزودن یک پیش‌نمایش یا کاوری از ویدیوها (Thumbnail) به صورت سفارشی؛

– قابلیت سازماندهی ویدیوها؛

– امکان آپلود انبوه ویدیوها؛

– امکان اضافه کردن یک ویدیو به هر صفحه؛

– امکان جایگزینی یک ویدیو بدون نیاز به تغییر URL یا کدهای جاسازی (Embed Codes)؛

توانایی مدیریت یک مجموعه‌ی بزرگ محتوایی اولین پیش‌نیاز برای شرکت‌های سامانه‌ی نمایش ویدیویی است و این مستلزم یک سیستم مدیریت محتوای ویدیویی سازمانی پیشرفته است.

2. اقدامات امنیتی:

سامانه‌ی نمایش ویدیویی (OTT)

سودآوری شما به عنوان یک شرکت سامانه‌ی نمایش ویدیویی به محتوای شما بستگی دارد. این بدان معناست که شما باید از داده‌های خود به روش‌های مختلف محافظت کنید. طبق تحقیقات «تلویزیون دیجیتال (Digital TV)»، سرقت‌های ادبی و هنری تا سال 2022 م / 1401 ش، سالانه 52.000.000.000 دلار برای کسب‌و‌کارها هزینه‌بر بوده است. شما باید خود را به یک مدیریت محتوای ویدیویی با انواع ویژگی‌های امنیتی مؤثر مجهز کنید. حداقل‌های ممکن در این‌باره، موارد زیر را شامل می‌شوند:

– محدودیت‌های جغرافیایی (آدرس IP)؛

– محدودیت در تعداد دفعات مراجعه به سایت (Referrals)؛

– تعریف رمز عبور برای کاربران و بالا بردن امنیت آن؛

– رمزگذاری لایه‌ی سوکت‌های امن/ لایه‌ی اتصال‌ امن (SSL: Secure Sockets Layer) که در انگلیسی به آن SSL Encryption گفته می‌شود و برای محافظت از دیوارهای پرداخت (Paywall) ضروری است. دیوارهای پرداخت سایت‌ها برای محدود کردن دسترسی به محتوا از طریق خرید یا اشتراک پولی به‌ کار گرفته می‌شوند.

–  به جای Http از Https در ابتدای ساختار URL سایت خود بهره بجویید. S اضافه‌شده به انتهای Http، نشاندهنده‌ی امن بودن نسخه‌ی وب‌سایت‌ است.

3. کسب درآمد از ویدیو (Video Monetization):

سامانه‌ی نمایش ویدیویی (OTT)

برای راه‌اندازی کسب‌و‌کاری موفق در زمینه‌ی سامانه‌ی نمایش ویدیویی، به چیزی بیش از امنیت هم نیاز دارید؛ به عبارت دیگر، شما باید به دنبال راه‌حل‌های مستقیم کسب درآمد از ویدیوهای‌تان باشید. گرفتن تبلیغات (Advertising)، تماشای پولی (PPV: Pay-Per-View) و فروش اشتراک به کاربران (Subscription) سه راه اصلی برای تجاری‌سازی ویدیوهای آنلاین هستند.

تبلیغات یک منبع درآمد مهم برای بسیاری از شرکت‌های سامانه‌ی نمایش ویدیویی محسوب می‌شوند. از سوی دیگر، فروش اشتراک‌ها، روشی بسیار محبوب تلقی می‌گردد. بر اساس برخی برآوردها، بیش از یک سوم پخش‌کنندگان حرفه‌ای رسانه‌ای، برنامه‌های خود را از طریق مدل‌های مختلف فروش اشتراک، تجاری‌سازی می‌کنند. تماشای پولی نیز یکی دیگر از راه‌های بسیار محبوب در بین سامانه‌های نمایش ویدیویی است، به‌ویژه برای رویدادهای مقطعی مانند رویدادهای ورزشی. در واقع، تماشای پولی یکی از خدمات ارائه شده توسط تلویزیون‌های پولی است که در آن مشتری با خرید تنها یکی از برنامه‌های شبکه قادر به مشاهده‌ی آن از طریق پخش اختصاصی خواهد بود.

مسدودکننده‌های تبلیغات (Ad Blockers) جلوی به نمایش درآمدن تقریباً 40٪ از تبلیغات اینترنتی را می‌گیرند، از این رو است که تماشای پولی و فروش اشتراک به دو عامل اصلی کسب درآمد برای فعالان این حوزه تبدیل شد‌ه‌اند. در یک کلام، یک پلتفرم ویدیویی را جستجو کنید که از هر سه جریان درآمد ذکر شده در بالا پشتیبانی می‌کند. این به شما بیشترین کنترل بر نحوه‌ی کسب درآمد از محتوا و مطالب خودتان را می‌دهد.

4. یکپارچه‌سازی API (API integration):

سامانه‌ی نمایش ویدیویی (OTT)

یکی دیگر از جنبه‌های مهم پلتفرم‌های ویدیویی، API یا «رابط برنامه‌نویسی اپلیکیشن (Application Programming Interface)» است. بیشتر سازمان‌های کنونی، از جمله شرکت‌های سامانه‌ی نمایش ویدیویی، برای عرضه‌ی ویدیوهای آنلاین خود به سوی بهره‌گیری از جریان‌های کاری مبتنی بر API (API-Based Workflows) تغییر مسیر می‌دهند.

شما با استفاده از یک API ویدیویی می‌توانید پورتال‌های ویدیویی سفارشی، اپلیکیشن‌های پخش زنده‌ی ویدیو مختص تلفن همراه و موارد دیگر را بسیار سریع‌تر و آسان‌تر بسازید.

نتیجه‌گیری

بازار ویدیوهای سامانه‌های نمایش ویدیویی در حال انفجار است. برای اینکه شما نیز بخشی از آن باشید، به یک پلتفرم مدیریت محتوای ویدیویی قوی نیاز دارید. محتوا باید توسط شرکت‌های سامانه‌ی نمایش ویدیویی سازماندهی و ایمن‌سازی شود و به درآمدزایی برسد. علاوه بر این، بازار مزبور باید ویدیوهای خود را با استفاده از راه‌حل‌های منحصر‌به‌فرد API ارائه دهد.

لینک کوتاه این مطلب: https://muvi.ir/mv170

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *