سامانهی نمایش ویدیویی – مزیتهای پلتفرم ابری و سامانهی نمایش فیلم
3 صنعت برتر که میتوانند از برنامههای OTT بهرهمند شوند
OTT مخفف عبارت یا بهتر بگوییم اصطلاح پرکاربرد Over The Top با معنای سامانهی نمایش ویدیویی، به خدماتی گفته میشود که شما در نقش کاربر نهایی به واسطهی بستر شبکهی ارائهدهندهی خدمات (SP: Service Provider) خود از آنها بهره میجویید. سامانهی نمایش ویدیویی (OTT) اصطلاحی مرتبط با دنیای چندرسانهای (Multimedia) و محاسبات / رایانش ابری (Cloud Computing) و با کاربردهای گسترده و پوشش جغرافیایی بسیار وسیع است که محتوا و خدمات بر بستر اینترنت را به شیوهای نوین ارایه میدهد. در واقع، شما با استفاده از سامانهی نمایش ویدیویی قادر خواهید بود تا هر نوع خدمات و یا محتوای ویدیویی را بدون محدودیت مکانی و زمانی از طریق اینترنت و با بهرهگیری از یک وسیلهی الکترونیکی واسط مانند تبلت، موبایل یا تلویزیون هوشمند دریافت کنید.
سامانهی نمایش ویدیویی – اهداف پلتفرم ابری
اما سرور ابری چیست و رایانش ابری چه معنایی دارد؟ استفاده از اینترنت برای مهیا ساختن دسترسی مردم به خدمات فنآوری را رایانش ابری گویند. سرور ابری یا سرور رایانش ابری (Cloud Server) که به عنوان سرور مجازی یا پلتفرم مجازی نیز از آن یاد میشود وقتی معنا پیدا میکند که پردازش اطلاعات توسط چند سیستم کامپیوتری یا بهتر بگوییم مجموعهای از کامپیوترها در یک شبکه به صورت واحد و یکپارچه انجام پذیرد. به این کامپیوترهای متصل به هم و دارای یک فعالیت واحد، سرور ابری گفته میشود. این دو در تعامل با یکدیگر باعث میشوند تا دادهها درست در لحظهی ارسال از سوی سرور، به دست گیرنده (Client) برسد. از آنجا که میزبانی سرورهای ابری بر بستر رایانش ابری صورت میپذیرد، این سرورها در مقایسه با سرورهای مجازی (VPS: Virtual Private Server) نه تنها از ثبات و مقاومت بیشتری برخوردارند بلکه ترافیک بالای مصرفی یک کاربر نمیتواند بر خدمات مصرفی کاربران دیگر تأثیر منفی بگذارد. همچنین، مشکلات سختافزاری به دلیل وجود سختافزارهای خاص به کار رفته در ساختار رایانش ابری بر روی سرورهای ابری بیتأثیر هستند. از دیگر مزایای استفاده از رایانش ابری میتوان به امنیت، انعطافپذیری، کنترل کیفیت، بازیابی دادهها در مواقع اضطراری، بهروزرسانی خودکار، پویایی، افزایش همکاری، حفظ سرمایه و صرفهجویی در مخارج اشاره کرد.
سامانهی نمایش ویدیویی – پلتفرم فیلم و سرویس استریمینگ (Streaming Movie)
اما این روزها، بازار سامانهی نمایش ویدیویی (OTT) بسیاری پررونق است. در سطح جهانی، تعداد اشتراک خدمات استریمینگ / پخش زندهی فیلم و رسانههای مختلف به صورت آنلاین (Online Streaming Service) از 150.000.000 در سال 2014 م / 1393 ش به بیش از 1.100.000.000 نفر در سال 2021 م / 1400 ش افزایش پیدا کرده است.
رشد خارقالعادهی اپلیکیشنهای سامانهی نمایش ویدیویی (OTT) را میتوان نتیجهی افزایش دسترسی به محتوا از طریق اینترنت پرسرعت، بالا رفتن ظرفیت پخش کیفی دستگاهها و پیشرفتهای فنآوری دانست.
در این بخش، ما به 3 صنعت برتر میپردازیم که از اینترنت جهت پخش محتوا برای میلیونها کاربر و کسب درآمد برای خود استفاده میکنند.
1- رسانهها و سرگرمی
سامانهی نمایش ویدیویی – پلتفرم بخش زندهی ویدیو / ویدیو استریمینگ (Streaming Platforms)
صنعت رسانه و سرگرمی متشکل از فیلم، چاپ، رادیو و تلویزیون است که در آن محتوا ممکن است در هر جایی از فیلمها، نمایشهای رادیویی، موسیقی، ورزش، اخبار، برنامههای گفتگو و غیره وجود داشته باشد. صنعت رسانه و سرگرمی به شدت به اپلیکیشنهای استریم / پخش زندهی (Stream) صدا و تصویر که از فنآوری OTT بهره میگیرند، متکی است.
سامانهی نمایش ویدیویی – Streaming TV – OTT TV
تلویزیون: صنعت تلویزیون، محتواهای متنوعی را پخش میکند. بیایید تنها حوزهی ورزش را در نظر گرفته و به آن بپردازیم. محتوای ورزشی قابلپخش از طریق ماهواره در تلویزیون، به کمک اپلیکیشنهای سامانهی نمایش ویدیویی (OTT)، تلفنهای همراه و تلویزیونهای هوشمند برای میلیونها کاربر اینترنتی قابلدسترس میگردند.
حالا رسانههای خبری تلویزیونی را در نظر بگیرید. محتوای کانالهای خبری از طریق کابل یا ماهواره پخش میشود و بینندگان مربوطه فقط در زمان مقرر میتوانند به آن دسترسی داشته باشند.
رسانههای خبری برای دور زدن این محدودیتها، برنامههای سامانهی نمایش ویدیویی (OTT) خود را ارائه میکنند و بدین وسیله بینندگان خود را قادر میسازند محتوای تلویزیون را در هر زمان و مکانی تماشا کنند. اپلیکیشنهای سامانهی نمایش ویدیویی (OTT) تلفن همراه (اندروید و iOS) از انعطافپذیری لازم برای تماشای محتوا در هر مکانی برخوردار هستند، در حالی که استریم اینترنتی، محتوا را بر اساس تقاضا در دسترس قرار میدهد؛ به این معنا که، محتوا را میتوان در هر زمانی مشاهده کرد.
سامانهی نمایش ویدیویی – برنامهی لایو استریم
استریم صدا: پخش زندهی صدا از محبوبیت زیادی در عالم سرگرمی برخوردار است. پلتفرمهای پخش زندهی صدا باعث شدهاند که مردم بتوانند به راحتی ایستگاههای رادیویی، پادکستها و حتی آخرین ترانههای هنرمندان را گوش دهند و هنرمندان کمتر شناخته شده را کشف کنند.
سامانهی نمایش ویدیویی – VOD & OTT
پخش ویدیو: سرویسهای مشاهدهی ویدیو در هنگام درخواست (VoD: Video-on-Demand) و پخش زنده در صنعت سرگرمی رو به افزایشند. VoD یک فنآوری IPTV است که کاربران توسط آن در هر زمان و مکانی قادر به تماشای محتوای صوتی و تصویری خود هستند. نتفلیکس (Netflix)، هولو (Hulu) و آمازون پرایم (Amazon Prime) به نامی شناخته شده در زمینهی پخش فیلمها و برنامههای تلویزیونی بدل شدهاند.
2- آموزش و پرورش
سامانهی نمایش ویدیویی – آموزش و پرورش
یکی از صنایعی که بیشترین سود را از برنامههای سامانهی نمایش ویدیویی (OTT) بهویژه در زمان شیوع کووید-19 میبرد، آموزش است. در حالی که دورههای آنلاین و بازارهای آموزشی مدتهای مدید است که وجود دارند، مدارس، کالجها، دانشگاهها و سایر مؤسسات آموزشی، با اتخاذ برنامههای آموزش الکترونیکی از این که همهگیری، شکافی در جلسات جدید یادگیری ایجاد نمیکند، اطمینان حاصل میکنند.
برنامههای پلتفرمهای آموزش الکترونیک با استفاده از قابلیتهای پخش زندهی ویدیو و مشاهدهی ویدیو هنگام درخواست، امکان شرکت دانشآموزان در کلاسهای زنده و دسترسی آنها به محتوا برای بازبینی و رفع تردیدهایشان را فراهم میکنند.
سامانهی نمایش ویدیویی – بازی / گیم (Game)
پخش زندهی بازی این روزها طرفداران زیادی پیدا کرده است. این پلتفرمها به گیمرها / بازیکنان امکان میدهند تا تجربههای بازی زنده را ثبت و ویدیوهای مربوطه را در کانالها ارسال کنند. پخشکنندههای حرفهای اغلب بازیهای سطح بالا را با نظرات سرگرمکننده ترکیب میکنند و از حامیان مالی، کمکهای مالی و اشتراکها درآمد کسب میکنند.
مفهوم پخش زندهی بازی در اواسط دههی 2010 م / 1389 ش با وبسایتهایی مانند توییچ (Twitch) رایج شد. امروزه، توییچ یک پلتفرم پیشروی پخش زندهی بازی با بیش از 15.000.000 کاربر فعال روزانه است.
حرف آخر
پخش زنده یک منبع بسیار ارزشمند برای مشاغل، مدارس و سازمانهای حرفهای است و این به برندها اجازه میدهد تا بدون هیچ محدودیت مکانی و زمانی با مخاطبان خود ارتباط برقرار کرده و متعاقب آن، محتوای بسیار جذابی ایجاد کنند. سرور ابری ایرانی / سرور کلود ایرانی هم با قرار دادن منابع بیشتر در اختیار کاربران، گامی مؤثر برای کسبوکارهای در حال رشد و توسعه محسوب میشود. از این رو، مووی (Muvi) به عنوان اولین پلتفرم ابری صوت و تصویر در کشور به شما امکان میدهد تا ضمن داشتن یک سامانهی نمایشی ویدیویی اختصاصی، از اپلیکیشنهایی با نام و لوگوی تجاری خود نیز بهره مند شده و از ویژگی پخش فیلم، سریال، پادکست و کانال زنده، مدلهای فروش پیشرفته، آمار لحظهای، مهاجرت رایگان به پلتفرم مووی و پشتیبانی 100٪ بدون نیاز به داشتن تیم فنی نیز برخوردار گردید و کاربران خود را به صورت یکپارچه در همهی دستگاههایتان سرگرم کنید.